En annorlunda pianoafton på Waldemarsudde

Waldemarsudde300Text & bild: Laura Popa, 2013

Formgivning: Laura Popa

ISBN: 978-91-980455-5-0 

Kategori: illustrerad barnbok

Ålder: 6-12 år

Format: 19 x 24 cm, inbunden

Antal sidor: 40 

Pris: 149 kr

Slut i lager

Utgiven: 2013

 

SMAKPROV / OMSLAGSBILD

EN LOVSÅNG TILL WALDEMARSUDDE

Det var en gång en prins som älskade att måla. Så börjar den fantasifulla berättelsen om en magisk natt på Waldemarsudde. Natten till den första augusti är en speciell natt då naturens krafter sätter igång och skapar underverk. Naturen blåser liv i skulpturer från slottsparken och målningar på slottet. År efter år firas prins Eugens födelsedag på slottet utan att någon upptäckt det. Det är naturens hemlighet. Bara Frank, brevbäraren, lyckas få reda på det som händer på Waldemarsudde. Följ med på en spännande resa i naturens och musikens besjälade sällskap.

Läs en artikel om barnboken på Barnboksnätet.


 RECENSIONER

”En annorlunda Pianoafton på Waldemarsudde av Laura Popa är lika magisk som hennes bok Rekviem för en romantiker. Laura Popa har ett underbart språk som är lika vackert i den här boken som i romanen. Boken fångar mig och jag sträckläser den från pärm till pärm, njuter av varje ord och fängslas av historien och avslutningen tycker jag är helt perfekt!" - Kim M. Kimselius, författare


" En magisk fest på Djurgården - Skulpturerna i parken på Waldemarsudde på Djurgården blir plötsligt levande och samlas glada och förväntansfulla till en magisk fest inne på slottet där prins Eugen, August Strindberg och en del andra kulturpersonligheter firar prinsens födelsedag. En saga eller kanske en dröm – men så berättar Laura Popa i sin barnbok ”En annorlunda Pianoafton på Waldemarsudde” på Adagio förlag. Laura, som är författare, konstnär och förläggare på Adagio förlag i Visby, kommer ursprungligen från Rumänien, och prins Eugens Waldemarsudde blev hon tidigt förälskad i när hon flyttat till Sverige. Efter ett besök där drömde hon att hon fick ett brev från prins Eugen och hon beslöt att så småningom skriva den här boken. Det är en skön liten berättelse som säkert kan sätta fantasin i rörelse hos den unga publik, barn från sex till tolv år, som den är skriven för. Det är också en vacker bok, illustrerad med Laura Popas egna målningar."  – Ola Sollerman, Gotlands Tidningar 


” Laura Popa är författare, konstnär och förläggare med rumänskt ursprung och har givit ut två barnböcker 2013 med musiken som det bärande temat. Hennes bok ”Berättelser om den musikaliska naturen” bestod av sex fristående berättelser. I den efterföljande ”En lovsång till Waldemarsudde” är upplägget av berättelse lite annorlunda, även om de färgstarka romantiska bilderna är likartade föregående bok. Här befinner vi oss på en plats, som existerar i verkligheten nämligen Waldemarsudde, som ligger på Djurgården i Stockholm grundad av Prins Eugen, som var mycket kulturintresserad, och det är numera ett konstmuseum. Det ligger som grund för en fantasiberättelse om en födelsedagsfest på Waldemarsudde, där prins Eugen bjudit in kulturpersonligheter, och där de antika skulpturerna i parken får liv för att delta i denna födelsedagsfest.

Det är inte dagens kulturpersonligheter, som dyker upp på denna fest utan självaste August Strindberg, kompositören Wilhelm Stenhammar, som också var en skicklig pianist och violinisten Tor Aulin troligen okänd bland de flesta idag deltar i denna fest där musiken är det genomgående temat. Det blir en berättelse om en äldre tid och precis som i Laura Popas föregående bok är musiken och naturen starkt närvarande och blir tillsammans med vackra personer i starka färger inhöljt i ett romantiskt skimmer. Det är ambitiöst att försöka levandegöra äldre svensk kultur och dess personligheter för barn och kanske föder detta nyfikenhet och tankar på denna tid hur man levde och vad man gjorde. Boken är på drygt trettio sidor rikt illustrerad med färgrika romantiska teckningar. – Lars Jonsson, Tidningen Kulturen


"Waldemarsudde i sagoskimmer - Waldemarsudde är en vacker miljö, någon skulle kanske kalla den sagolik, och i ställets historia finns det ju till och med en prins. I Laura Popas ”En annorlunda pianoafton på Waldemarsudde” får prins Eugen gå in i sagans värld. Det här är berättelsen om en natt när statyerna får liv. En natt av efterlängtade möten. En natt av samtal om konst och musik, om det mesta som kan njutas av både intryck och skapande. Waldemarsudde är ett ställe som många uppskattar både för miljön och för utställningarna. Det är tydligt att Laura Popa vill dela med sig av platsen, av konsten och av den musik som spelades där på prins Eugens tid. Det är kanske en ovanlig plats för en barnbok, men den här berättelsen är ett lekfullt sätt att närma sig stället och vad det har att bjuda på. Samtidigt finns det andra och kanske viktigare lager i texten.

Boken rymmer många tankar om vad livet har att ge, vad vi kan bjuda varandra på och vad som är viktigt när man har förmånen att leva. Frågor som är väl värda att fundera över vävs in i berättelsen på ett bra sätt. Texten i boken vittnar om en lust att berätta och beskriva och det är härliga bilder som målas upp, t.ex. i en passage om hur stället vaknar till liv inför den förtrollade natten. Den är skriven med öppna sinnen och inbjuder till att läsa på samma sätt, att ta till sig synintryck, ljud, smaker och dofter. Boken är också illustrerad med Laura Popas egna bilder som passar fint till berättelsen. Boken är något av en kärleksförklaring till Waldemarsudde och vill locka läsaren både till stället och till den kultur det är en del av. Men det är minst lika mycket en bok om glädjen i att vara människa. Den har ett budskap som inte är en förpliktelse utan en inbjudan: Lev när du kan och håll sinnena öppna!" – Peter Stensson


"En annorlunda pianoafton på Waldemarsudde är en nyskriven bild- och kapitelbok som på ett vackert och mycket fantasifullt sätt berättar om vad som händer på prins Eugens slott på Waldemarsudde varje år natten till den första augusti, prinsens födelsedag. Naturens magiska krafter skapar liv i slottsparkens skulpturer och i målningar på slottet. Dessa firar denna natt med stor fest tillsammans med prinsen och hans vänner författaren August Strindberg, pianisten Wilhelm Stenhammar och violinisten Tor Aulin med sång, musik och poesi.

Detta är en hemlighet som den unge Frank, brevbäraren, lyckas få reda på när han upptäcker ett brev med en inbjudan från prins Eugen till skulpturen Beatrice. Frank begrundar sin magiska upplevelse och funderar över om någon skulle tro honom om han berättade om en annorlunda pianoafton på Waldermarsudde. Berättelsen är rikt illustrerad med passande färgstarka teckningar. Författarinnan Laura Popa som ursprungligen är rumänska har i denna bok lyckats sammanväva konst- och musikhistoria med nutiden på ett välgjort och intressant sätt. ” ur BTJ-häfte, Elisabeth Hasling


"När jag läser boken fastnar jag främst för alla vackra och färgglada illustrationer den är full av. Författaren är även konstnär och färgerna sprakar i boken, en konst i sig när det till stor del är statyer som avbildas." - Eva Ullerud, författare


"En annorlunda pianoafton på Waldemarsudde ... är en hyllning till konstnären och människan Eugen, till hans vackra Waldemarsudde, till musiken, konsten, naturen och livet. Det är en fantasifull berättelse som underhåller, roar men samtidigt väcker en del viktiga frågor. Det är författarens andra barnbok där musiken spelar huvudrollen. Waldemarsudde är ett magiskt ställe som inbjuder till verklighetsflykt och dagdrömmeri. Det är ett ställe som inspirerar och väcker förundran. En blandning av sällsynt vacker natur, skulpturpark och konstmuseum. Waldemarsudde är Franks smultronställe. Hela berättelsen skildrar natten till första augusti. Naturen är magisk och besjälad. Den blåser liv i skulpturer från slottsparken och målningar från slottet. Vissa utvalda blir riktiga människor för en natt. Tillsammans med prins Eugen och några musiker, firar skulpturerna prinsens födelsedag. De leker, sjunger, spelar musik, dansar, äter god mat och berättar för varandra om sina passioner och drömmar. Berättelsen målar en kväll där alla njuter av livet med alla sinnen vidöppna.

Berättelsen sträcker sig på fem kapitel. I fjärde kapitlet dyker upp brevbäraren Frank som råkar hitta ett brev bland tidningarna. Brevet är inte adresserat men på framsidan finns en bild av Waldemarsudde och prins Eugens sigill. Frank blir nyfiken på brevet och vill gärna lämna det på slottet. Lyckas Frank ta sig dit och lämna brevet? Tillåts han upptäcka den stora hemligheten? Finns det någon mening med att just han hittar brevet natten till första augusti? Berättelsen börjar och avslutas med en målerisk och visuell scen där naturens spektakel skapar en spännande stämning. Musiken spelar huvudrollen i berättelsen. Det är den berömde pianisten Stenhammar som spelar på flygeln och violinisten Tor Aulin som underhåller publiken. Strindberg skriver musikaliska dikter och prins Eugen längtar att dansa vals. Bokidén har fötts ur en dröm. Författaren drömde att hon fick ett brev från prins Eugen. Det var ett magiskt brev som innehöll en gammal mörklackad fiol och kassettband med klassisk musik. Med brevet i handen vandrade hon på slottet och tittade på Eugens målningar. Bland hans målningar fanns en abstrakt målning i röda nyanser som täckte en hel vägg..." – Lauras bibliotek


"En annorlunda pianoafton på Waldermarsudde" är en mästerligt utformad bok som väver ihop konst- och musikhistoria med nutiden på ett poetiskt sätt. Boken är vacker i både bilder och språk!" – Louise Berglund, redaktör Vombat förlag